Králem ve své zemi – pozornost

„To nejcennější, co můžete dát druhému člověku, je být tu pro něj plně přítomen“                                                        (zenový mistr ThichNhatHanh)

Vztah dvou lidí může kvést, když si vzájemně věnují dostatečné množství nedělené pozornosti. Díky pozornosti, kterou věnujeme druhému, se dozvídáme, co má na srdci, jak se cítí, s čím za námi přichází. Zjišťujeme, že má obavy stejně tak jako sny, cíle a nadání. Díky pozornému vnímání druhého víme, co udělat a co říci a naopak jakých slov se vzdát.

A navíc náš partner se cítí být přijímán a respektován. Nedělená a nesoudící pozornost ve vztahu vytváří základnu pro pevný vztah – důvěru.

Chceme-li efektivně pracovat s naší pozorností je dobré o pozornosti něco vědět, je potřeba zjistit jak naše pozornost funguje. Pokud Vás to zajímá tak čtěte zde:

Pozornost má tři základní kvality:

1. Selektivní pozornost nám umožňuje soustředit se na zvoleného člověka či předmět činnosti. Díky selektivní pozornosti (exekutivní pozornosti) dokážeme udělat to, co jsme si řekli, že uděláme, třeba pozorně naslouchat druhému nebo plně soustředění vykonat zvolený úkol. Selektivní pozornost také vypíná okruhy stavové úzkosti. Když se tedy soustředíme nejenže toho více a lépe uděláme, ale budeme schopni „odfiltrovat“ strachy, obavy či úzkosti, které ruší naše čisté a jasné vnímání.

 2. Otevřená pozornost je otevřený režim vnímání, ve kterém přijímáme vše, co k nám přichází. Otevřená pozornost (toulavá pozornost) je základnou pro kreativní myšlení. Otevřená pozornost nám umožňuje vnímat naše okolí a propojovat detaily do nových souvislostí.

3. Metapozornost je schopnost uvědomovat si, co se děje s naší pozorností. Pokud se naše mysl toulá, tak je to schopnost uvědomit si, že se naše mysl toulá. Soustředíme-li se, tak je to schopnost uvědomovat si, že jsme soustředění.

Podtrženo, sečteno. Metapozornost nám umožňuje být si vědomi co se děje s naší pozorností, kde spočívá a co nám to přináší. Otevřená pozornost nám umožňuje otevřít své vnímání, přijímat a pojímat do našeho pole vědomí různé vjemy. A selektivní pozornost nám zase umožňuje efektivně vykonat to, co jsme se rozhodli vykonat.

Umíme-li přepínat a tedy ovládat tyto tři stádia pozornosti, stáváme se králem ve své zemi. Dokážeme udělat to co je třeba udělat a pustit co dobré není. Například pokud si uvědomujeme, že určité myšlenky v nás vyvolávají strach anebo zlost, je možné směrovat naši pozornost k pozitivnějším aspektům naší situace. To se nazývá selektivní vedení pozornosti.

Naši pozornost, kapacitu soustředit se a být vnímavý, náš kognitivní zdroj je potřeba obnovovat. To děláme tím, že se staráme o svůj vnitřní prostor. V podstatě k tomu můžeme použít různé metody psychohygieny, od sportu, k umění, humor, sdílení, procházku v přírodě, jogu či meditaci.

Profesionální lektor a konzultant se zaměřením na rozvoj vědomé komunikace, emoční inteligence a talentu jednotlivců a organizací.

Získejte zdarma e-book

Vědomá komunikace

Umění mezilidských vztahů

Přečtěte si, jak rozvíjet zdravé a harmonické vztahy a naučte se principy vědomé komunikace a emoční inteligence.