Ranní rituál – začít tím podstatným

Kdy a jak začíná Váš den? Začínáte ve vleku toho, co se na Vás řítí – Vaše dítě, zprávy na internetu, sms zpráva ve Vašem mobilu? Pokud začínáte den v reaktivitě na impulzy vnějšího světa, tak se nevědomě ocitáte v roli oběti, tj. toho komu se to děje. Být svobodným člověkem znamená být kreativní, utvářet své prožívání, volit své myšlenky a reakce. K tomu je výhodné začínat svůj den vyladěním do svého středu, s jasným záměrem a určitým vnitřním prostorem.

Konfucius prý naspal: „I tisíc mil dlouhá cesta začíná prvním krokem“ a já bych k tomu dodal: „a ten první krok je dobré udělat ráno“. Proč ráno?

Ráno, prvních 20 minut, první hodinu, můžeme mít plně pod kontrolou. Můžeme tvořit a ne jen žít ve vleku toho, co hoří, co musíme, co se od nás očekává. Později během dne již většinou nemáme ani prostor, ani energii něco měnit… jsme rádi, že věci jedou v kolejích, které známe. Ráno zato můžeme nastartovat takový způsob myšlení, prožívání a jednání, který nás podpoří v naplňování našich cílů, našeho záměru.

To nejdůležitější má být na prvním místě. S tímhle principem určitě souhlasíte, že?

Ať je již tím pro Vás nejdůležitějším cokoli – Vaše děti, Vaše poslání, Vaše firma, Váš koníček, Váš přítel,…tak pokud se o To chcete dobře postarat, tak potřebujete jednat s čistou pozitivně nastavenou myslí a určitým vnitřním prostorem. Díky tomu můžete vidět jasně situaci, ve které se nacházíte a dobře se rozhodovat, správně jednat. Proto, ať již je pro Vás důležité cokoli, tak na první místo musíte postavit sami sebe, respektive to, že se vyladíte do tvořivého stavu vědomí. 

Někdy nám může chybět energie a chuť dříve vstávat. To naprosto chápu. Proto si můžeme pomoci ranním rituálem, který si „ušijeme“ sobě na míru. Pravidelnost, rytmus, rituál. Slovy Rudolfa Steinera: „Tam kde chybí síla, je potřeba dodat rytmus“. Rytmus nám šetří sílu. Nad rituálem, který se děje pravidelně v určitém rytmu a který nám dobře slouží nemusíme znova a znova přemýšlet. Setrvačná energie návyku nás nese. Otázkou tedy není zda-li ranní rituál ano či ne (stejně každý nějaký svůj rituál má – vědomě či nevědomě), ale jak má můj ranní rituál vypadat a jak jej „vystavět“, aby se nám to podařilo, aby nás to neslo a vyživovalo, aby nám to přinášelo plody, které si přejeme.

To jak Váš rituál bude vypadat je záležitostí Vašeho záměru, hodnot, možností a toho co a jak ladí právě vám, tj. Vašeho živlu. Je třeba vycházet z toho, kým jsme, z poznání a respektu k sama sobě. Přemýšlet o tom nestačí. Je potřeba experimentovat, reflektovat a zase zkoušet,…

Vyladěný ranní rituál by podle mě měl mít 2 základní pilíře (ten třetí je bonus):

1) Práce s Vaší fyziologií – práci s tělem, pohyb, fyzické cvičení, je naprosto zásadní. A dále je dobré zamyslet se nad tím, co ráno pijete a jíte. 

2) Nastavení Vaší mysli – může to být například rozvoj vděčnosti a poděkování za to dobré, co funguje ve vašem životě; ztišení a ukotvení mysli v těle prostřednictvím meditace a nebo technika vnitřního úsměvu. Technik je spousta. Co je blízké právě Vám?

3) Třetím pilířem Vašeho osobního rituálu, pokud jste na tom s časem a energií dobře, může být Váš tvořivý projekt – např. studium toho, co vás zajímá nebo nějaká tvořivá práce, Váš srdcový projekt. Věnovat se tomu, co Vás baví, brzy ráno Vám může dát hodně radostné energie do zbytku dne.

Co bude první, co druhé a co třetí je záležitostí Vaší chuti a toho hrát si s tím a zkoušet jak to nejlépe proudí. Vzhledem k naší vytíženosti většinou doporučuji budovat návyky po malých krůčcích, začít 5 – 10 minutami a když se nám to daří a když to chutná, tak postupně, z radosti či oživeného záměru, prodlužovat, navyšovat. Důležité je, aby Vám to chutnalo a abyste převážně uspěli a rituál udělali. Nemusíte být 100%ní, ale na 70 – 80% byste rituálem projít měli.  

Ranní rituál Vám může výrazně pomoci k posílení vaší osobní energie, schopnosti vidět jasně a jednat v souladu s Vaším záměrem. Je to také velmi silný nástroj pro rozvoj Vaší emoční inteligence, vůle a kreativity.

Prvních 20 minut nebo hodinu svého dne můžete mít pod kontrolou! Začněte zlehka, cestou malých krůčků, experimentujte a zjišťujte jak Vám to chutná a funguje. A pak postupně přidávejte, tak jak Vám to bude vyhovovat.

A pokud již ranní rituál máte, tak jej můžete vylaďovat, hrát si s ním a sami se sebou. Tak co, jdete do toho?

Pokud Vás tento článek inspiroval k nastavení či změně Vašeho osobního rituálu, tak napište jak to dopadlo – podařil se Vám ranní rituál zavést, změnili jste něco ve Vašem stávajícím rituálu a co Vám to přináší?

Budu rád za Vaše sdílení. Napište mi. 

Krásné ráno.

Radim

Profesionální lektor a konzultant se zaměřením na rozvoj vědomé komunikace, emoční inteligence a talentu jednotlivců a organizací.

Získejte zdarma e-book

Vědomá komunikace

Umění mezilidských vztahů

Přečtěte si, jak rozvíjet zdravé a harmonické vztahy a naučte se principy vědomé komunikace a emoční inteligence.