Umění řešit konflikty

Konflikty jsou a budou. A to není špatně.

Konflikty mají potenciál pro pozitivní změnu. Díky konfliktu si můžeme vyjasnit co je pro nás důležité a také co je podstatné pro druhé. Dobře vyřešený konflikt může prohloubit vzájemné porozumění a důvěru ve vztahu.

Otázkou tedy není zda-li konflikty budou, ale jak se v nich budeme pohybovat, jak je budeme řešit. Jak tedy?

Konflikt je téměř vždycky střetem buď potřeb nebo představ. Pokud tomu porozumíme můžeme jej tvořivě řešit. Umění spočívá v tom najít přiměřený a rovnovážný způsob komunikace, kdy:

A) Jsme si vědomi sami sebe, toho jak se cítíme a co je pro nás důležité. Jsme transparentní (pravdiví) ve vyjadřování svých pocitů, potřeb a přání.

B) Staráme se o druhého tím, že mu vyjádříme respekt, nasloucháme mu či projevíme naši empatii nebo oceníme to dobrého co udělal či řekl.

Umění tvořivého řešení konfliktu tedy spočívá v tom být pravdivý, transparentní a přitom laskavý a respektující.

Kdy a jak tedy vstoupit do konfliktu?

Zjednoduším to na 2 kroky:

1. Přípravná fáze

Do konfliktu, konfliktního tématu, doporučuji vstupovat tehdy, když máme jasnou hlavu a ztišené emoce. Vstoupíme-li  do konfliktu v silných negativních emocích bude to pravděpodobně destruktivní a nám se nebude dařit nalézat tvořivé řešení. Pak nám konflikt neslouží ale ubližuje.

Je potřeba mít „odlito ze svojí sklenice“, být dobře naladěn a mít prostor naslouchat druhému. Tím se snižuje naše reaktivita a je zde možnost být tvořiví.

Vyjasněte si co je pro nás důležité, jaké potřeby nemáte uspokojeny a co byste si od druhého přáli. Tím pracujeme s konfliktem uvnitř nás.

2. Otevřeme konfliktní téma a tvořivě se v něm pohybujeme:

Ujistíme se, že je vhodná doba pro otevření ožehavého tématu.

Začneme tím, že opečujeme druhého, tj. projevíme mu respekt, uznání, ocenění za to dobré. Nasloucháme, zjišťujeme jak se druhý člověk cítí, jaké potřeby nemá uspokojeny, co je pro něj důležité, co si přeje. Můžeme použít empatickou reakci.

Tím, že začneme u pocitů a potřeb druhého, jsme vytvořili most k druhému a můžeme přejít k tomu co trápí nás, sdílením svých potřeb, pocitů a přání. K tomu je dobré použít respektující dovednosti, tj. komunikační dovednosti, které ve druhém nevzbuzují potřebu se bránit a bojovat. Hovoříme v první osobě, tj. například takto: Já potřebuji, cítím, pozoruji, pomohlo by mi,… Vyvarujte se používat Ty! Pokuď nejsme v emocích, tak můžeme využít neutrálního a věcného popisu situace.

Dokážeme-li s respektem komunikovat a vzájemně si naslouchat, ukáže se i řešení a nebo při hledání řešení pracujeme s otázkami, např.  „Co bysis přál?“, „Co navrhuješ?“, „Co by ti pomohlo?“, „Jak to vyřešíme?“

Na závěr setkání je dobré projevit uznání a ocenit druhého za to, že vyjádřil své potřeby a že byl ochoten s námi konflikt řešit.

Pokud takto zvládnete konflitním tématem (situací) projít, tak to posílí Vaši sebedůvěru a také emoční konto vztahu s partnerem, vzájemnou důvěru, úctu a možná i lásku.

Více o tom jak transformovat konflikt v důvěru se dozvíte na kurzu Vědomá komunikace.

 

 

Radim Kudělka
Profesionální lektor a konzultant se zaměřením na rozvoj vědomé komunikace, emoční inteligence a talentu jednotlivců a organizací.

Získejte zdarma e-book

Vědomá komunikace

Umění mezilidských vztahů

Přečtěte si, jak rozvíjet zdravé a harmonické vztahy a naučte se principy vědomé komunikace a emoční inteligence.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů