Jak úspěšně vybudovat nový návyk

Milí přátelé,

jedním z mých předsevzetí pro tento rok je více psát o tom, co učím a žiji.

Je to moje radost, ale také zodpovědnost sdílet nalezené poznání. Neboť člověk se nerealizuje v žití sama pro sebe, ale realizací sebe sama ve službě druhým. Tak tedy 1. příspěvek roku 2019 je zde:

Na začátku roku máme chuť začít dělat věci nově, lépe, efektivněji. Tak uděláme předsevzetí. Je ale známo, že drtivá většina našich předsevzetí skončí záhy po té, co jsme je udělali.

A proto bude můj první letošní příspěvek o tom, jak úspěšně vybudovat nový návyk. Budu sdílet 10 tipů, zásad které Vám pomohou osvojit si novou dovednost či vybudovat nový návyk:

1. Pokud chcete vybudovat nový návyk, naučit se novu dovednost, něčeho dosáhnout, tak si zvolte něco co buď milujete, týká se to něčeho co si opravdu hodně přejete nebo Vás to opravdu hodně pálí, bolí, trápí. Proč? Jedině to, na čem nám opravdu hodně záleží a je to pro nás životní prioritou, obstojí v čase, obvzláště v tom náročném…když jsme unavení, frustrovaní, když se nám nechce. Inspirovat se od kamaráda, z knihy, televizního pořadu je málo pokud to nezapaluje naše srdce či nějak radikálně neřeší naši „achilovu patu“. Řekněte ANO tématu, které vychází z Vašeho vlastního vnitřního „musím“.

2. Buďte si vědomi toho proč chcete nový návyk rozvíjet, k čemu Vám to bude dobré, co Vám to přináší či přinese. To Vám pomůže čerpat ze zdrojů vnitřní motivace, to Vás „přetáhne“ přes překážky a „zvedne“ ze země když klopýtnete.

3. Řekněte NE pro Vás nepodstatným věcem. Válku o naši pozornost svádí spousty věcí, lidí, témat, cílů našich i cílů druhých. Pokud řeknete něčemu ano, budu se tomu věnovat, tak je potřeba, aby jste řekli něčemu ne. Náš čas a energie nejsou nekonečné. Takže, čeho se vzdáte?

4. Pracujte v týdenním horizontu. Vytvořte si program, ukotvěte tvorbu nového návyku, rozvoj nové dovednosti, v čase. Pro budování nových dovedností je lepší cvičit každý den 10 – 20 minut než 2hodiny vkuse 1x týdně. Slovy Rudolfa Steinera: „Rytmus dodává sílu“.

5. Dělejte malé krůčky. Tím „obejdete“ svoji rezistenci ke změně a strach se změnou spojený. Už jen přemýšlení nad velkými životními změnami spouští obraný, sebezáchovný mechanismus, který vyvolává rezistenci ke změně a tedy protitlak (to je mimo jiné spojeno s funkcí amygdaly a neurobiologickými procesy našeho plazího mozku).

6. Udělejte gesto – závazek před přátely, rodinou, světem. Zavázejte se – dejte v šanc svoji čest. Dle studie G. Mcpersona z roku 1997 (jejích výsledky jsou uveřejněny v knize Tajemství talentu od Daniela Coyle), dlouhodobost závazku navyšuje efektivitu, respektive výkonnost a výsledky cvičení až o 400%!  Jinak řečeno pokud si myslíte, že to brzy zabalíte, tak dáváte Vašemu mozku signál investovat do danného učení mnohem méně než když sami sebe vidíte jak danou činnost děláte ještě za 10 či 20 let.

7. Vytvořte si prostředí, které Vám pomůže uspět. V takovém prostředí se cítíme 1. v bezpečí a 2. vhodně a dostatečně často stimulování k akci a učení. Např. chcete-li se učit hrát na kytaru, tak kytara nemá ležet v pouzdru pod postelí, ale stát na stojanu na dobře viditelném místě okolo kterého tisíckrát za den projdete a je tedy velmi jednoduché si ji všimnout, vzít do ruky a udělat to, co jste si předsevzali, tedy hrát.

8. Oceňujte sami sebe za pokrok. Všímejte si toho, co jste dokázali. Oceňujte se a odměňujte. Dosahování výsledků je spojeno s vyplavováním neurotransmiteru dopaminu, který Vás stimuluje přílivem energie a dobré nálady. Je třeba dosahovat viditelných výsledků, uspět.

9. Stanovte si správné cíle. Cíle mají být realistické a optimálně plně vytěžit Vaše stávající dovednosti, tak aby dovednosti a úkoly byly na hraně Vašich možností. To Vám umožní jednak uspět a za druhé dostávat se do zóny mistrovského trénování, do stavu flow, kdy se Vám daří zapřahovat Vaše emoce a plně soustředit Vaši mysl  na cestě k dosažení stanovených cílů.

10. Získejte si podporu – naučte se čerpat z Vašich vnitřních i vnějších zdrojů. Proveďte si osobní rekapitulaci na toto téma: Co mě, kdo mě, podporuje? Co mě, kdo mě, může podpořit? Nikdo nic nedokázal sám. Je potřeba mít přítele, mentora, skupinu, knihy, zdroje,….které Vám dodávají sílu na dlouhé cestě od myšlenky k nové dovednosti či návyku.

Napadá Vás ještě něco co je podstatné pro vybudování nového návyku, dovednosti? Pokud ano, tak pište. Budu rád za inspiraci. A pokud ne, ale článek se Vám líbil, tak jej můžete sdílet. Nechť se dobré šíří!

 

Profesionální lektor a konzultant se zaměřením na rozvoj vědomé komunikace, emoční inteligence a talentu jednotlivců a organizací.

Získejte zdarma e-book

Vědomá komunikace

Umění mezilidských vztahů

Přečtěte si, jak rozvíjet zdravé a harmonické vztahy a naučte se principy vědomé komunikace a emoční inteligence.